Nuorten visio -hankkeen ensimmäinen kesätiimi, Selma Deliére ja Väinö Jokiranta, aloitti työnsä tällä viikolla. Kesän aikana hankkeessa toimii yhteensä kolme nuorten tiimiä, joita ohjaa kesän ajan Ella Nybacka.
Ensimmäisen työviikon aikana tiimi tutustui vesistöjen seurantaan käytännössä. Heti tiistaina työpäivä suuntautui Vihavuoteen, Pyhäjärven Rouvinrantaan ja Leheen uimarannalle. Rouvinrannassa kesätiimiä opasti Vanajavesikeskuksen vesistöasiantuntija Suvi Mäkelä.
– Opettelimme näkösyvyyden mittaamista, sinileväseurantaa ja vieraslajien tunnistamista, Väinö Jokiranta kertoi.
Rannat todettiin siisteiksi, eikä sinilevää havaittu. Myöskään hyytelösammaleläintä ei löytynyt, mutta Pyhäjärvellä havaittiin jonkin verran haitallista vieraslajia isosorsimoa.
Torstaina 18.6. tiimi jatkoi vesistöseurantaa veneretkellä. Noin kolmen tunnin aikana käytiin yhdellätoista mittauspisteellä. Näkösyvyys oli parhaimmillaan 2,9 metriä Pyhäjärven suunnalla ja matalimmillaan noin metrin Kirkonkylän venelaiturilla. Retken kohokohta oli peura, joka nähtiin uimassa Halmilahdella.
Viikkoon kuului myös toimistotöitä ja tapahtumien valmistelua.
– On ollut vaikeaa muistaa kaikki asiat ja ehtiä tehdä kaikki jutut ajoissa. Helppoa on ollut kahvin juominen ja ruoan syöminen, Väinö tiivisti.
Kuvissa peura uimassa Halmilahdella, tunnelmia veneretkeltä ja Väinö mittaamassa näkösyvyyttä.


